על יתרונות הטיפול בחום ובקור

יתרונות הטיפולים בחום ובקור ומתי נכון להשתמש בכל אחד מהם?

מאת: צוות HiMed | עודכן לאחרונה בתאריך 23/9/2020 

הטיפול בפציעות וכאבים באמצעות טיפול בחום / קור נחשב לאחת השיטות הנפוצות ביותר כיום, כטיפול ביתי וגם כמקצועי, אך על אף הפשטות שלו לא כולם יודעים כיצד להתאים את הטיפול הנכון למטרה המבוקשת, כאשר ישנו הבדל בין שתי השיטות וחשוב לדעת כיצד להתאים את הטיפול לסוג הפציעה או למטרת הטיפול. ננסה להסביר כאן יותר מהם למעשה הטיפולים, כיצד הם עובדים וכיצד לבחור את הטיפול המתאים לכם.

טיפול תרמי באמצעות הפעלת קור או חום על אזור פגוע הינו אחד מהטיפולים הפשוטים והקלים ביותר ליישום כאשר אנו סובלים מכאב. הטיפול נפוץ הן כטיפול ביתי והן כטיפול המיושם ע”י בעלי מקצוע כדוגמת פיזיותרפיסטים וכירופרקטים, ועוזר באלחוש האזור הפגוע ועל ידי כך מסייע בהפחתת הכאב ושיפור טווח התנועה של השריר/מפרק. מחקרים שנעשו בתחום הצביעו על כך שמלבד היכולות של שיטות הטיפול הללו, יש להן גם אפקט פסיכולוגי אשר לכשעצמו עוזר בהפחתת תחושת הכאב – אז מלבד אפקט זה כיצד הטיפול עובד בדיוק ומתי נכון להשתמש בחימום ומתי בקירור? להלן התשובות:

טיפול בחום

טיפול בחום נפוץ מאד כאשר מדובר בפציעות (בעיקר פציעות ספורט) הקשורות למערכת השלד-שריר. הטיפול נעשה ע”י חימום האזור הפגוע וטיפול ברקמות העור הקרובות, כאשר הטיפול יכול להיות שטחי ולהיעשות באמצעות כריות חימום, אמבט פראפין וכו’ או טיפול עמוק יותר הנעשה באמצעות גלי אולטרסאונד, גלים קצרים וכו’. במקרים של פגיעות שריר, החימום עוזר בשיפור זרימת הדם באזור ובכך עוזר לשפר את הגמישות של האזור הפגוע, וכאשר מדובר בפגיעות מפרק החום עוזר בשחרור קשיחותו של האזור והגדלת טווח התנועה של המפרק. למעשה החום עוזר בהפחתת הכאב ושיפור יכולות התנועה.

הטיפול בחום נפוץ בעיקר במקרים של:

  • דלקות שריר.
  • קשיחות שריר.
  • נקעים.

ויתרונותיו הם הגדלת טווח התנועה ושיפור הגמישות של האזור.

טיפול בחום מול טיפול בקור

טיפול בקור

בדומה לטיפול בחום גם הטיפול בקור מיושם במקרים של פגיעות במערכת השלד-שריר, אך הפעם כאשר מדובר בפגיעות בהן הכאב הוא יותר תחושתי ולאו דווקא מושפע מביצוע תנועות מסוימות (שריר או מפרק). קירור האזור הפגוע באמצעות קרח עוזר בהורדת קצב חילוף החומרים (הקצב המטבולי), כלומר כמות האנרגיה “המבוזבזת” ביחידת זמן כלשהי. הטיפול בקור עוזר בהקלה במקרים של דלקות, קשיחות שריר או כאב כתוצאה “ממכה יבשה”. הקור מקרר את רקמות העור באזור ועובד ישירות על כלי הדם באזור. הקור מפחית את נפחם באזור וכתוצאה מכך עוזר בהורדת נפיחויות ואלחוש תחושת הכאב. חשוב להוסיף שהורדת קצב חילוף החומרים מסיעת בהתאמת כמות החמצן הדרושה לתאים ובכך מונעת את מותם ומזרזת את תהליך ההחלמה.

הטיפול בקור נפוץ בעיקר במקרים של:

  • דלקות.
  • קשיחות שריר.
  • מכות יבשות.

ויתרונו הוא בהפחתת תחושת הכאב והורדת הנפיחות באזור.

 לרכישת כריות חימום/קירור לחצו כאן.

שתף עם חברים
יש לכם שאלה לגבי המוצר או כל שירות אחר? אנחנו כאן כדי לסייע -